Зле мистецтво: Постери про війну від українських дизайнерів
Дизайнери тепер називають свою працю інформаційним фронтом. Більшість із них лишилася без роботи, а волонтерством займається сидячи у сховищах. Мети дві: розповісти світові про війну в Україні та відволіктися від цілодобової тривоги. Але велика частина постерів усе ж виконана українською мовою для українців, їх можна вільно брати й поширювати.
Основний меседж для іноземців — ми об’єднані та боремося за свої свободи, ми вміємо бути вдячними.
Графічна дизайнерка Олександра Корчевська-Цехош вела телеграм-канал «Дизайн-борщ» і до російського вторгнення, публікуючи там новини про дизайн. Вона каже, що відмовилася від ідеї пробити бульбашку росіян, коли їм заблокували фейсбук і твітер, та вирішила зосередити зусилля саме на українсько- й англійськомовних роботах. За тиждень аудиторія її каналу виросла на третину — тепер там більше як 2,7 тисячі підписників. Роботи з «Дизайн-борщу» Олександра зустрічала в соцмережах Нацгвардії, релігійних діячів, закордонних професорів, що викладають в університетах, у NFT-колекціях.
Постери з телеграм-каналу «Дизайн-борщ»
Для дизайнера Саші Биченка створення UA Design Volunteers також було способом оговтатися від шоку. У перші дні війни його попросили зробити зображення з інструктажем, як краще уражати ворожу техніку. Після цього він завів чат на кілька дизайнерів, що переріс у спільноту на тисячу учасників. Зробити замовлення можна прямо на каналі, і переважно до дизайнерів звертаються волонтери. Потім на канал викладають уже готові роботи, які можуть використовувати всі охочі.
Постери об’єднання UA Design Volunteers
На каналі «Креативні сили України» волонтерять дизайнери, копірайтери й таргетологи. Його авторка Ольга каже, що контент чітко поділено на сегменти: для України, Росії та Білорусі (такі постери здебільшого присвячені наслідкам санкцій) і західних країн. Роботи, які там публікують, одразу поширюють тамтешні есемемники й таргетологи.
Постери з каналу «Креативні сили України»
В архіві київської школи дизайну Projector, на відміну від інших, є також роботи турецьких і польських дизайнерів, які ті надіслали самі. Спочатку у школі створили гайд корисних ресурсів, а архів з’явився на третій день війни. Роботи з нього використовувало Українське консульство в Туреччині та велика дизайнерська спільнота European Design Awards, у фейсбук-групі якої 24 тисячі підписників.
Засновник школи Олександр Трегуб зараховує ці воєнні постери до нового явища — «злого мистецтва». За його спостереженнями, роботи іноземних художників миролюбніші, тоді як українські постери енергійні, злі та присвячені найактуальнішим новинам. А крім того, під час війни в Україні нове життя отримали старі архетипи — від образів Київської Русі до Тараса Шевченка з базукою. «Уперше за багато років ми відчули козацький драйв — енергію та спокій козака Мамая, що курить люльку і нищить ворогів. На очах з’являється також нова міфологія: це і героїка захисників острова Зміїний, і бандерівське смузі, і жінка, що збила банкою помідорів ворожий дрон».
Постери з архіву Projector
Постер на обкладинці: Кацярына Шалкоўская з Білорусі