Портрет

Найперша в незалежній. Пам’яті Руслани Писанки

Акторка Руслана Писанка померла 19 липня на 57-му році життя. Український арткритик і куратор Костянтин Дорошенко згадує, як ведуча прогнозу погоди стала по-справжньому народною зіркою.

«Що це за персона? Веде прогноз погоди…», «Треба про когось крутішого писати, це не наш рівень», «Але про неї говорить уся країна!», «Ми журнал про лайфстайл, а вона товста!» — моя пропозиція написати про Руслану Писанку викликала свого часу, напевне, найбільшу суперечку в редакції першого українського таблоїду LOOKS International. Часопис був двомовним, головна мова — англійська, видавали його експати, реклами було повно, бо експати ж тоді керували головними компаніями-рекламодавцями — алкогольними і тютюновими, а також були основними споживачами і взірцями красивого життя нарівні з кримінальними авторитетами. Другі, щоправда, потрапляти на глянцеві сторінки не воліли, щедро спонсоруючи таку можливість для своїх дівчат, переможниць усіляких конкурсів «Міс».

Кожен свій номер LOOKS International репрезентував вечіркою в київському нічному клубі Hollywood, іноді робили виїзні презентації у Львові та Харкові. 1996 рік став піком слави видання, потрапити на його сторінки для представників шоу-бізнесу, моди й мистецтва молодої незалежної країни вважалося престижним.

Край дискусії про доцільність кандидатури Руслани Писанки поклав Алексіс Шелдон, наш головний редактор, випускник Кембриджа: «Дивіться, як довго ви всі про неї говорите. Однозначно це — зірка».

Вона дійсно була першою справжньою телевізійною зіркою незалежної України, феноменом, який не вдалося перевершити більше нікому. «Прогноз погоди з Русланою Писанкою» обговорювали у школах і університетах, на ринках й у стрип-барах, у громадському транспорті та кулуарах Верховної Ради. Хтось кепкував з її форм, хтось називав секс-символом країни — байдужих не було. Жодна вітчизняна поп-співачка чи кіноакторка не викликала схожого загальнонаціонального резонансу та ажіотажу. Згодом подібні суспільні пристрасті збурювала хіба Юлія Тимошенко, але у випадку з нею маємо справу вже з іншою тенденцією — перетворення професійних політиків на фігур шоу-бізнесу.

Хтось кепкував з її форм, хтось називав секс-символом країни — байдужих не було.

У 2004 році почалося тотальне захоплення українського телепростору форматом Савіка Шустера — багаточасовими безвідповідальними суперечками тих, кому виборці довірили вирішувати долю держави. І таке телебачення поставило крапку в попередніх стратегіях і підходах, на яких виросла Руслана Писанка. Проте це не завадило їй згодом тріумфально повернутися на телеекрани, бо в основі її успіху було те, чому неможливо навчитися попри обіцянки бізнес-коучів, — харизма. Виняткова привабливість, природна сила особистості, що змушує звертати на неї увагу без спеціальних зусиль з її боку.

Саме це разом із її приязністю до людей, повною відсутністю снобізму і відчуттям себе поза конкурентними зіставленнями робило прогноз погоди у виконанні Руслани Писанки таким особливим, змушувало країну кожного вечора вмикати її програму.

Руслана не мріяла бути ані телезіркою, ані акторкою. Отримавши освіту режисера телебачення, вона працювала за фахом у першому недержавному українському агентстві теленовин «Вікна», створеному Миколою Канішевським. Саме він 1996 року запропонував телеканалу «Інтер» прогноз погоди з нетиповою ведучою. Українці тоді ще не знали поняття «бодіпозитив», але поява в їхніх телевізорах завжди м’яко усміхненої, елегантної у рухах і жвавої в інтонаціях Писанки примирила з собою та світом мільйони жінок і причарувала чоловіків.

Обкладинка журналу «Наталі» за червень 2001 року. Фото надано Ділярою Шкурко за згодою фотографа Сергія Познанського

«Єдина жінка, яка подобалася всім чоловікам. Від президентів до сантехніків… Про любов художників мовчу», — написала на своїй фейсбук-сторінці в пам’ять про Руслану мистецтвознавиця і галеристка Олена Ягодовська.

Природно, що постать Писанки привернула увагу кінорежисерів. Хоча зніматися вона почала ще студенткою, вітчизняне кіно відставало від її творчих можливостей. Світ побачив акторку українською відьмою в «Огнем і мечем» Єжи Гоффмана. Потім була низка українських образів у кінострічках та телемюзиклах.

Усвідомлення власної українськості було для Руслани природним. Національне вбрання вона обрала і для фотопроєкту Ігоря Гайдая «Українці. Початок ІІІ тисячоліття», в котрому кожен герой поставав у звичному для себе одязі.

Руслана Писанка у проєкті Ігоря Гайдая «Українці. Початок ІІІ тисячоліття»

Першим фільмом із Писанкою, який зацікавив масового глядача, стала режисерська робота Андрія Бенкендорфа «Кілька любовних історій» за мотивами пікантних новел Боккаччо, Граццині-Ласка і Фіренцоли. Щоправда, про стрічку активно заговорили лише через два роки після її появи і в першу чергу саме тому, що в ній можна було побачити оголену зірку прогнозу погоди.

Тільки раз після того Руслана Писанка оголилася заради мистецтва — 2005-го для проєкту російської фотографки Єкатерини Рождественської «Приватна колекція». Донька культового радянського поета і дружина видавця часопису «Караван історій», Рождественська придумала для цього видання серію фотопортретів російських, а згодом й українських селебрітіз у шатах і позах із класичних творів мистецтва. Стилізована під героїню полотна Рубенса «Туалет Венери», Руслана Писанка стала чи не єдиним естетично переконливим образом у цій галереї претензійного кічу. Тому що вона нікого не грала, ніким не прикидалася, відчуваючи себе легко і розкуто у пластиці свого барокового тіла.

Про стрічку активно заговорили в першу чергу саме тому, що в ній можна було побачити оголену зірку прогнозу погоди.

Кадри із фільму Андрія Бенкендорфа «Кілька любовних історій» 1994 року. «Сінема-Київ», Кіностудія імені Олександра Довженка
Кадри із фільму Андрія Бенкендорфа «Кілька любовних історій» 1994 року. Виробник: «Сінема-Київ», Кіностудія імені Олександра Довженка

Ці розкутість та легкість були притаманні Руслані, коли вона співала джаз, танцювала на телеконкурсах, грала в театрі, аналізувала поточні новини в ранкових етерах. А головне — у спілкуванні, реакціях, повсякденні. Їй першій на українському телеекрані вдалося позбутися кондової радянської серйозності, не впадаючи ані у пафос гламуру, ані у фриківську модність. Вона просто мала розум, без якого талант і харизма можуть давати негарні збої. Руслана Писанка залишилася бездоганною в амплуа самої себе.


Кадри з фільму «Кілька любовних історій» опубліковані з дозволу Кіностудії імені Олександра Довженка

Нове та Найкраще

248

199

260
468

Більше матеріалів