3D-модель Нотр-Дама, неіснуюче місто та робот-павук: Що митці показали на фестивалі цифрового мистецтва у Києві
У Києві вдруге пройшов фестиваль цифрового мистецтва та віртуальної реальності Novembre Numerique, участь в якому взяли українські та французькі художники. Вони показали глядачам, наскільки різноманітними можуть бути теми й методи під час роботи з сучасними технологіями, AR та 3D-моделюванням.
Цього року до експозиції увійшло дванадцять об’єктів: чотири французькі та дві українські VR-роботи, три галереї у віртуальній реальності, виставка у доповненій реальності та дві роботичні скульптури француза Фаб’єна Зокко.
Завдяки спеціальному браслету, який носить художник, робот розпізнає, коли його творець нервує чи злиться.
Витвір Зокко «Павук і я» є гексаподом — шестиногим роботом, схожим на механічного павука. Завдяки спеціальному браслету, який носить митець, механізм розпізнає, коли його автор нервує чи злиться, і фізично реагує на це. Художник розповів Bird in Flight, що символічно поєднав своє тіло з роботом, щоб продемонструвати складний взаємозв’язок між тваринами, людьми й технологіями.
Другий проєкт Зокко «Майстерня теотехнічної деконструкції» звертається до теми трансформації тексту, створеного людиною, а потім обробленого комп’ютером. Інсталяція являє собою вісім роботизованих рук, які тримають смартфони. З них доноситься біблійний текст, який був переписаний комп’ютерними алгоритмами і втратив свій первісний зміст.
Деякі віртуальні проєкти Novembre Numerique перетворюють відвідувача фестивалю на персонажа комп’ютерної гри чи цифрового сну. Робота Уго Арсака «У місті» дозволяє кожному дослідити паризьке метро. Рухаючись разом із потягом, глядач переміщається тунелями підземки і навіть може бачити крізь стіни.
Проєкт «Гетеротопія» дає можливість відчути себе творцем неіснуючого міста. Робота спирається на поняття, описане філософом Мішелем Фуко. Гетеротопія — фізичне зображення уявного світу, утопії. Це невидиме місце, яке будується і руйнується на очах у глядача, але існує лише в його уяві.
Також серед об’єктів експозиції повноцінна 3D-модель собору Паризької Богоматері, створена французькою компанією Ubisoft для гри Assassin’s Creed ще десять років тому. Вона дозволяє у деталях розглянути, яким храм був до пожежі 2019-го.
Інша французька студія Arte Studios пропонує глядачеві поринути у світ картини Арнольда Бекліна «Острів мертвих» — полотна, яке стало джерелом натхнення для композитора Сергія Рахманінова, творця теорії психоаналізу Зигмунда Фрейда, художників Сальвадора Далі, Джорджо де Кіріко й Макса Ернста.
Українська студія V-Art дає відвідувачу відчути себе в ролі айсберга — той повільно пливе у світі, що перебуває під загрозою глобального потепління (проєкт ADRIFT Becoming Ocean). У проєкті Дарини Фес та Макса Лосєва Fluence is time flu можна побачити власну цифрову копію, яка складається з елементарних частинок, а в роботі Петра Армяновського «Сусідоньки» — стати героєм кліпу гурту «Дивина»: відео поєднує український фольклор і VR, традиційні хати й сучасні висотки.
Місія Novembre Numerique — розвивати співпрацю між французькими й українськими художниками у сфері цифрового мистецтва. А також знайомити аудиторію, яка ніколи раніше не стикалася з об’єктами у віртуальній та доповненій реальності, з новими технологіями і мистецькими методами.
«Якщо ви думаєте, що єдиний простір, який ми можемо освоювати сьогодні, — це космос, ви помиляєтеся. Є віртуальні простори, Метавсесвіт, який ми створюємо, — він чекає на своїх дослідників», — каже менеджер фестивалю Микита Худяков.
Novembre Numerique планують проводити щороку у знакових для Києва культурних та історичних локаціях. Уперше фестиваль презентували 2020-го у Центрі сучасного мистецтва «M17», а цього разу цифрові проєкти розмістили у Довженко-Центрі, в будівлі якого знаходиться найбільший державний кіноархів і музей кіно. Завітати на подію, організовану за підтримки Французького інституту в Україні, можна до 14 листопада.
Фото: Novembre Numerique