Критика

Вийшла в тираж. Ваша Яйої Кусама

У січні вийшла колаборація 93-річної японської художниці Яйої Кусами з брендом Louis Vuitton. У Парижі, Нью-Йорку, Токіо та Лондоні встановили велетенські пластикові скульптури і роботи (механічні фігури), що імітують саму мисткиню. Кадри зі зйомки за участю топ-моделей, стилізованої знаковим візуальним елементом Кусами — різнокольоровим горошком, розлетілися мережею. Анастасія Лебега спробувала розглядіти у колаборації щось більше, ніж бажання художниці заробити.

«Усе, що масово виробляється, позбавляє нас свободи. Керувати маємо ми, а не машини», — сказала у 1968 році в одному з інтерв’ю вже на той час відома своїми складними роботами Яйої Кусама. Теперішній проєкт із LV не перший комерційний продукт Яйої, але точно один із наймасштабніших.

Становлення Кусами як художниці відбувалося в епіцентрі новоствореної авангардної артсцени 60-х — у Нью-Йорку. Вихована в консервативній японській родині, вона влаштовувала нелегальні гей-весілля, оголені гепенінги та перформанси. Знаковими є її інсталяції з численних жартівливих та відверто сексуальних фалоподібних елементів. Постійне відтворення цієї форми стало для художниці способом перемогти страх сексу — Кусама неодноразово казала, що відчуває огиду до нього, — та довести цю фобію до абсурду. Мисткиня оздоблювала членами предмети домашнього вжитку — кухонні столи, черпаки і праски. Так вона висміювала прийняті в суспільстві гендерні норми, зокрема й артіндустрію, де домінувала чоловіча стать.

Ранні роботи художниці на виставці Infinity Mirror Rooms в Tate Modern, Лондон. 2023 рік.  Фото: Анастасія Лебега
Ранні роботи художниці на виставці Infinity Mirror Rooms у Tate Modern, Лондон, 2023 рік. Фото: Анастасія Лебега

Актуальним сьогодні є впливове есе майже сторічної давнини німецького філософа Вальтера Беньяміна: він стверджував, що капіталізм і технологічний прогрес спростили мистецтво та позбавили його унікальності, сприявши легкому розповсюдженню. Усі ці сумки, кросівки й піжами в кусамівський горошок знищують ауру практики художниці.

У порівнянні з ранніми творами Яйої Кусами те, що показав світу Louis Vuitton, виглядає як блискуча пустушка. Це не вимагає від глядача концентрації та не передає сутності раннього мистецтва авторки — радше сприяє її субституції більш простим для сприйняття продуктом.

У порівнянні з ранніми творами Яйої Кусами те, що показав світу Louis Vuitton, виглядає як блискуча пустушка.

Виставка Infinity Mirror Rooms в Tate Modern, Лондон. Фото: Анастасія Лебега
Виставка Infinity Mirror Rooms у Tate Modern, Лондон. Фото: Анастасія Лебега

Той самий фірмовий горошок з’явився як спосіб самозцілення — у патерні знайшли відображення галюцинації, які переслідували Кусаму з юного віку. Полотна та скульптури, що складаються з нескінченних кружечків, увібрали в себе художні традиції японського мистецтва, сюрреалізму, оп-арту, мінімалізму й абстракції, розвинулися у спосіб стерти своє «я» та спробу cтати одним цілим із Всесвітом.

Стратегію Louis Vuitton можна зрозуміти: апропріювавши візуальну мову мисткині, бренд додав цінності та унікальності й без того недешевим товарам. А як щодо мотивів Кусами?

Вона пройшла через десятиліття бідності, невизнання та старанної безперервної праці. Від початку метою художниці було поширити своє бачення щонайменше на три континенти. І здається, це їй вдалося — Яйої Кусама найдорожча з усіх нині живих художниць.

Метою художниці було поширити своє бачення щонайменше на три континенти. Здається, це їй вдалося.

Максимум зі, ймовірно, останніх років життя мисткині намагається вичавити не лише модна індустрія в особі Louis Vuitton. Скориставшись інфоприводом, виставку робіт Кусами у своєму просторі в Нью-Йорку анонсувала одна з найбільших комерційних галерей світу David Zwirner. Музей сучасного мистецтва Tate Modern у Лондоні вже кілька разів продовжував інсталяцію Infinity Mirror Rooms авторства Кусами — квитки повністю розпродані на місяці вперед. Наприкінці минулого року артринок відчув дефіцит робіт художниці: виявилося, що інтерес стрибнув після чуток про її госпіталізацію. Складається враження, що гравці ринку готуються до відходу авторки в інший світ, намагаючись встигнути максимально роздути попит та ціни на її роботи.

Скульптура біля універмагу Harrods в Лондоні. Фото: Анастасія Лебега
Скульптура біля універмагу Harrods у Лондоні. Фото: Анастасія Лебега
Скульптура на фасаді бутіку Louis Vuitton у Парижі. Фото: Riccardo Milani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

У своєму експериментальному фільмі, датованому 1967 роком, Кусама покриває горошком усе навкруги — тварин, людей і навіть воду. Цей процес символізує відмову від індивідуальності та поєднання із Всесвітом. Можливо, колаборація з LV не провал, а концептуальний задум? Можливо, покриваючи люксові товари кружечками, Кусама намагається стерти їх з лиця землі та виступити проти культу консюмеризму? Цього ми не дізнаємося, адже ніякого artist statement щодо проєкту Яйої не надавала. Невідомо, й наскільки активно 93-річна художниця, яка вже тривалий час живе у психіатричній клініці, брала участь у створенні цих об’єктів і чи знає вона взагалі, на що підписалася. Тож лишається лише сподіватися, що Кусама не запам’ятається в історії роботом у вітрині чи гігантською надувною лялькою, яка дереться на магазин на Єлисейських полях.


На обкладинці: Вітрина магазину Louis Vuitton у Лондоні. Фото: Анастасія Лебега.

Нове та Найкраще

468

485

524
801

Більше матеріалів