Перемикайтеся: Серія, знята з екрана телевізора
Чотири роки тому на Венеційському бієнале сучасного мистецтва Україну представляв проєкт Бориса Михайлова «Парламент» (2014—2016). Для цієї серії фотограф зафіксував спотворені фігури депутатів з екрана телевізора: перешкоди перетворили їхні тіла на набір прямокутників та смуг. Серія Михайлова — це висловлювання про постправду й викривлення, з якими до нас надходить інформація.
У 2021-му, нічого не знаючи про «Парламент», фотограф Дмитро Юнак зняв подібну серію. Він розповів Bird in Flight, як з’явився його проєкт, а кураторка Лілія Куделя додала, чим відрізняються серії та чому складно уникнути схожих робіт.
Фотограф із Лисичанська. Брав участь у виставці групи «Українська вулична фотографія» на Photo Kyiv Fair 2019.
— Мене цікавить документальна і вулична фотографія — те, що прийнято називати прямою фотографією. Але останнім часом мою увагу привертали проєкти, де в рамках цих напрямків використовують альтернативні процеси. Наприклад, серії, зняті камерами зовнішнього відеоспостереження, камерами в банкоматах або термальною камерою, як у Антуана Д’Агати. Мені також попадався проєкт, зроблений зі скриншотів відеоігор.
Тоді я вперше замислився про те, щоб зняти щось з екрана телевізора. Було багато спроб, але нічого цікавого не виходило. Цю серію фотографій я зробив за один вечір — коли увімкнув телевізор і побачив збій зображення на каналі «Інтер». Мене захопили кольорові плями й мозаїчні абстрактні картинки. Я взяв фотоапарат і став фіксувати їх.
Телебачення — один з основних постачальників інформації, яка через різні перешкоди і зовнішні втручання може деформуватися, змінюватися до невпізнання. Дивитися телепередачі з такими спотвореннями безглуздо. Можна перемкнути на інший канал, можна вимкнути. Я обрав гру: спробував зняти пряму фотографію й одночасно вийти за її межі. Для цього я навмисно обирав сюжети, які можна віднести до вуличної фотографії.
Можна перемкнути канал, але я обрав гру.
Вибір каналу — чиста випадковість, елемент гри, в яку я включився. А в назві проєкту я зберіг найменування каналу, щоб підкреслити документальність того, що відбувається. У зображення я не втручався, тільки фіксував їх.
У тому, що подібні проєкти існують, я не сумнівався — просто мені було цікаво це зробити. Омажем Михайлову це не можна назвати, тому що з його серією я не був знайомий.
Кураторка національного павільйону України на Венеційському бієнале у 2017 році, коли країну представляла серія «Парламент» Бориса Михайлова.
— Схожих робіт часто складно уникнути, тому дуже важливо враховувати контекст їхнього створення та бекграунд авторів.
Глітч як елемент експериментальної творчості художники обігрують ще з 1960-х років. Подібність фотосерії «Інтер» Дмитра Юнака з «Парламентом» Бориса Михайлова очевидна. В описі проєкту Дмитро Юнак, як і Михайлов, відзначає ігровий компонент творчого процесу (не навмисне, враховуючи, що Юнак не був знайомий із роботами Михайлова раніше).
Але на відміну від Михайлова, для якого в «Парламенті» навмисні маніпуляції сигналом під час фотографування є ключовими, фотосерія Дмитра Юнака демонструє інтерес автора до різних помилок телевізійного зображення.
Він фіксує на камеру моменти, в які відбуваються збої: кольорові спотворення кадру, драматичну
техніка у стоп-моушен-анімації, при якій актори виступають у ролі об’єкта анімації кадру