Портрет

Мистецтво бути поганою: Як Фібі Воллер-Брідж оживляє старі франшизи

Фібі Воллер-Брідж доклала руку до фільмів «Не час помирати» про Джеймса Бонда, «Соло. Зоряні війни. Історія», а тепер і до картини «Індіана Джонс і реліквія долі». Схоже, продюсери вірять, що так само, як Мідас перетворював усе, чого торкався, на золото, Воллер-Брідж перетворює будь-що на актуальний продукт. І багато в чому не помиляються.

В український прокат вийшов фільм «Індіана Джонс і реліквія долі». Здавалося б, що цю історію з її застарілими персонажами вже можна було б лишити в минулому. Але у головній ролі, окрім 81-річного Гаррісона Форда, знялася Фібі Воллер-Брідж. Акторка і сценаристка серіалів «Вбиваючи Єву» та «Флібег», якій тридцять сім, зіграла похресницю Джонса Гелену Шоу. І, схоже, у Воллер-Брідж вийшло зробити стрічку сучасною. На IMDb рейтинг картини поки що невисокий — 6,9 із 10, та й критики не дуже щедрі на похвалу. Але, принаймні, завдяки британській акторці Індіана Джонс не виглядає як пародія на самого себе. Як це працює?

Події п’ятого фільму про легендарного археолога з батогом відбуваються у 1969 році. Разом із Геленою вони намагаються випередити нациста і знайти старовинний циферблат, який дозволяє подорожувати в часі. Героїня Воллер-Брідж — розумна та ерудована, проте керується виключно матеріальним інтересом (або вдало це вдає). Її батько давно помер, і відтоді вона розраховує лише на себе. Наприклад, влаштовуючи у марокканському Танжері аукціон із коштовностями для багатіїв та дуже небезпечних людей (один із таких — її колишній коханець). При цьому вона не схожа на ідеальну супергеройку. В інтерв’ю Воллер-Брідж навіть розповідала, що їй спеціально порадили не тренуватися додатково, аби її трюки в кадрі виглядали природно і навіть дещо неоковирно.

Те, що попередня картина франшизи вийшла 15 років тому та за всіма ознаками мала бути останньою, тільки підігріло інтерес Воллер-Брідж. «Я завжди вважала, що найцікавіші речі трапляються, коли просуваєшся трохи далі кінця. Що відбувається після розмови? Що відбувається після того, як хтось сідає в таксі та їде додому?» — каже акторка.

«Я завжди вважала, що найцікавіші речі трапляються, коли просуваєшся трохи далі кінця».

Героїня Воллер-Брідж на екрані дотепна, розумна, щира і точно не посоромиться вкласти у вуста персонажа якусь відверту репліку або лайку — попри аристократичне коріння та католицьке виховання.

Фібі Воллер-Брідж на сцені театру Віндхема, 2019 рік. Фото: Wikimedia Commons
Фібі Воллер-Брідж на сцені театру Віндхема, 2019 рік. Фото: Wikimedia Commons

Фібі Воллер-Брідж є нащадком двох баронетів — так у Великій Британії називають титул, який за рангом стоїть між бароном і лицарем. Її батько заснував популярну у країні онлайн-платформу. У дитинстві майбутня сценаристка ходила до приватної католицької школи в Лондоні, а потім — до Королівської академії драматичного мистецтва, одного з найпрестижніших подібних закладів у Британії.

У 2007 році Воллер-Брідж із режисеркою Вікі Джонс створила компанію DryWrite, яка влаштовувала театральні вечори: на них автори мали провокувати глядачів. Завдяки DryWrite на світ з’явилася п’єса «Флібег». Це історія про безіменну 30-річну жінку, яка не може зрозуміти, що їй робити із власним життям. Головний сюжетний твіст у «Флібег» — роман зі священником. Особливість п’єси у тому, що там майже нічого не відбувається, а в напрузі глядача тримають монологи та діалоги головної героїні.

Сценаристці вдалося повторити успіх, адаптувавши романи Люка Дженнінгса для серіалу «Вбиваючи Єву». Шоу розповідає про найману вбивцю-соціопатку Віланель та поліцейську (а згодом співробітницю розвідки) Єву Поластрі, яка намагається її упіймати. І хоча харизмою наділені обидві героїні, Віланель у виконанні Джоді Комер стала втіленням мему murder, but make it fashion. Через розлад особистості вона часто говорить людям усе, що думає про них, і, на відміну від стереотипних злочинниць, буває смішною, вразливою та навіть милою.

За останні три роки Воллер-Брідж також взяла участь у створенні сценарію для фільму «Не час помирати» про Джеймса Бонда й зіграла у «Соло. Зоряні війни. Історія». А зараз працює над грою про Лару Крофт для Amazon Studios.

Героїня «Флібег», яка ніби списана з самої Воллер-Брідж, сучасна, хоч і кілька разів протягом шоу зізнається, що вона не справжня феміністка. Натомість герої франшиз, до яких її запрошують, сьогодні здаються застарілими: Джеймс Бонд — до смішного маскулінний плейбой, Індіана Джонс — археолог, що не поспішає повертати артефакти музеям, а Лара Крофт — гіперсексуалізована розкрадачка гробниць. Складається враження, що Воллер-Брідж кличуть на проєкти якраз для того, щоб давати франшизам друге життя.

Фото: Фібі Воллер-Брідж та Ендрю Скотт у серіалі «Флібег»
Фібі Воллер-Брідж та Ендрю Скотт у серіалі «Флібег»

З виступів на Единбурзькому фестивалі Fringe п’єса перекочувала на BBC і знайшла свою аудиторію. У 2016-му «Флібег» дозволила жінкам по всьому світу бути неуспішними. З глядачами героїня розмовляє як із подругою: розповідає про сексуальне життя, не боїться виглядати заздрісною, уїдливою чи несерйозною. Ламати четверту стіну придумала не Фібі Воллер-Брідж, але її героїня так часто підморгує в камеру, що це стало її фішкою.

Ламати четверту стіну придумала не Фібі Воллер-Брідж, але її героїня так часто підморгує в камеру, що це стало її фішкою.

І жінки оцінили цю відвертість. Редакторка BuzzFeed написала текст про пошуки такої самої помади, як у героїні серіалу. Чорний комбінезон із другого сезону розкупили за день, продажі червоних суконь, як у Флібег, виросли на 40%, а її стрижка стала асоціюватися зі свободою. Фанати навіть беруть сценарій шоу замість книги на прогулянку. Сама Воллер-Брідж отримала премію BAFTA за найкращу жіночу комедійну роль і три нагороди «Еммі».

Фото: Джоді Комер та Сандра О у серіалі «Вбиваючи Єву» /    Девід Емрі / BBC-America / Courtesy Everett Collection
Джоді Комер та Сандра О у серіалі «Вбиваючи Єву». Фото: Девід Емрі / BBC-America / Courtesy Everett Collection

Жінки в останній стрічці про Бонда дійсно перетворилися з аксесуарів до шпигуна на справжніх персонажів. Але Воллер-Брідж не хоче бути лише «консультанткою з жінок». «Немає нічого гіршого, ніж відчуття, наче тобі читають лекцію, коли обіцяли вечірку», — каже акторка і додає, що фільми, де глядача повчають, швидко набридають.

Іноді Воллер-Брідж закидають, що застарілі франшизи, в яких її можна побачити, — це суцільний провал. Проте на питання, чи не вважає вона, що бондіана сьогодні вже є неактуальною, акторка відповідає — звичайно, ні. Просто Джеймсу Бонду, як будь-якому герою, потрібен розвиток. До Індіани Джонса вона також ставиться із симпатією, наголошуючи, що той завжди був нетиповим героєм, який боїться змій та якому буває боляче, коли його б’ють. «У нутрі цих персонажів є щось неслухняне та небезпечне. Вони були негідниками свого часу, і я відчуваю, що Вілланель і Флібег — негідниці також».


На обкладинці: Фібі Воллер-Брідж та Гаррісон Форд, кадр із фільму «Індіана Джонс і реліквія долі». Фото: Джонатан Оллі / Walt Disney Studios Motion Pictures / Courtesy Everett Collection

Нове та Найкраще

8 574

1 101

899
1 358

Більше матеріалів